جمهوری چک کشوری است تاریخی که از هزاران سال پیش محل تجمع انسانها بوده و مملو از قلعه ها، شهرهای قرون وسطایی، کوههای زیبا، و خرابه های باستانی میباشد. تعداد توریست های چک سال به سال اضافه میشود اما بیشتر آنها به پراگ سفر میکنند. به محض خروج از این شهر زیبا و پر رفت و آمد، با کشوری ارزان همراه با طبیعت بکر و زیبا مواجه خواهید شد.  به احتمال فراوان مقصد شما در جمهوری چک شهر پراگ است اما به خود این قول را بدهید که از این شهر به شهرهای دیگر رفته و مابقی آنچه چک برای ارائه دارد را میبینید.


هزینه های معمول 

سکونت:  قیمت هر تخت در اتاقهای مهمانسرا بسته به آنکه در کدام شهر باشید متغیر است و از حدود 7 یورو در شهرهای کوچک شروع شده و تا حدود 16 یورو در پراگ خواهد رسید. وای فای رایگان نیز در حد استاندارد بوده و بیشتر مهمانسراها دارای آشپزخانه جهت طبخ غذا میباشند. قیمت یک اتاق با تخت دو نفره در یک هتل نسبتا ارزان از حدود 20 تا 27 یورو برای هر شب شروع میشود. این اتاقها همچنین وای فای مجانی نیز دارند. برای هتل ارزانی که صبحانه هم ارائه میکند انتظار قیمت 35 یورویی را داشته باشید. همینین میتوانید در شهرهای بزرگ ازخدمات Airbnb استفاده کنید. برای یک خانه یا آپارتمان انتظار قیمت حدود 60 یورو در شب را داشته باشید. افراد با چادر مسافرتی میتوانند از مکانهای مخصوص کمپ زدن که در سرتاسر کشور وجود دارند بهره ببرند. 

غذا:  در میان غذاهای چکی شاید غذای چشم نواز پیدا نکتید اما بسیار لذیذ هستند. برای یک غذای ارزان در رستورانی معمولی انتظار قیمت حدود 5 یورو را داشته باشید. غذایی بهتر در یک رستوران اندکی گران حدود 10 یورو خواهد شد.  فست فودها اغلب اندکی گرانتر از غذاهای ارزان قیمت محلی باشد. اگر دنبال یک لقمه سریع هستید، تعداد زیادی مغازه کبابی با قیمت کمتر از 5 یورو پیدا میکنید.  با حدود 40 تا 50 یورو میتوانید خرید مواد غذایی برای یک هفته را انجام دهید. برای تهیه غذاهای ساده و ارزان سوسیس و پنیر را با قیمتی ارزان تهیه کنید و غذایی ساده و سریع درست کنید. 

حمل و نقل:  بیشتر شهرها از سیستم تراموایی برخوردارند که به زمان حضور کومونیسم در این کشور برمیگردد.  پراگ همچنین دارای سیستم مترویی با سه لاین اصلی است که به نقاط اصلی شهر راه دارد. یک بلیط تک سفره اندکی کمتر از یک یورو برای استفاده 30 دقیقه ای و اندکی بیشتر از یک یورو برای استفاده 90 دقیقه ای خرج بر میدارد. برای استفاده 24 ساعته باید حدود 4.3 یورو پرداخت نمایید.  حمل و نقل بین شهرها از طریق قطار بسیار آسان شده است. اما انتظار واگنهای مدرن را نداشته باشید. اگر میخواهید قیمتها پایینتر تمام شوند بلیط ها را از قبل در ایستگاه تهیه نمایید. به عنوان نمونه قیمت بلیط از پراگ تا برنو تا زیر 12 یورو هم یافت میشود. اتوبوسهای بین شهری نیز گزینه مناسبی برای سفر هستند. قیمت بلیط از پراگ تا وین زیر 20 یورو تمام خواهد شد و از پراگ تا برلین نزدیک به 24 یورو خواهد شد.

فعالیت ها: با ملاقات شهرها در جمهوری چک بیش از آنکه از مناظر لذت ببرید از فرهنگ محلی خوشنود خواهید شد. پول متداول در این کشور همچنان کرون چک است بنابراین بسیاری از قیمتها مقرون به صرفه هستند.  مسیرهای پیاده روی زیادی برای دوستاران طبیعت در سراسر کشور وجود دارد. بسیاری از موزه ها و برنامه های گشت و گذار بین 2.5 تا 32 یورو خرج برمیدارند. البته برنامه ای مثل قایق سواری در آبهای خروشان هزینه ای حدود 78 یورو در بر خواهد داشت.

پیش بینی هزینه روزانه:

35 الی 45 یورو. توجه کنید که در این بودجه بندی ما موارد زیر را در نظر گرفتیم:

  • شما در یک مهمانپذیر اقامت دارید
  • کمتر از غذای بیرون استفاده میکنید و بیشتر خودتان غذا را در منزل تهیه میکنید
  • از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده میکنید

اگر از پیشنهادات و نکات زیر استفاده بکنید احتمالا هزینه های شما کمتر خواهند شد. در صورتی که در مکان گرانتری زندگی میکنید و یا بیشتر اوقات غذا را در رستوران میل میکنید انتظار هزینه بیشتری را داشته باشید. 

نکاتی جهت کم هزینه تر بودن 

پیشاپیش خرید کنید – اگر میخواهید درون کشوری یا درون قاره ای با قطار یا اتوبوس مسافرت کنید زودتر به صورت آنلاین یا با حضور در ایستگاه قطار بلیط را تهیه نمایید تا از مزایای قیمتهای دانشجویی یا تخفبفها بهره مند شوید. اتوبوس و قطاربسیار مورد توجه مردم میباشند و ممکن است بلیط آنها زودتر تمام شوند پس پیشاپیش خرید کنید.

غذای محلی بخورید – با پرداخت کمتر از 10 یورو یک بشقاب گولاش (goulash) ونوشیدنی بگیرید. از این تجربه پشیمان نخواهید شد و این بشقاب غذا شما را برای کل روز سیر نگه خواهد داشت. 

کارت دانشجویی خود را همراه داشته باشید – بسیاری از شهرهای جمهوری چک بویژه پراگ شهرهای دانشجویی هستند.  تخفیف ها و برنامه های مناسبی برای کسانی که در دانشگاه درس میخوانند یافت میکنید. کارت خود را در موزه ها و مغازه ها نشان دهید و پول نقدتان را در جیبتان نگه دارید.

تورهای قدم زنی – جمهوری چک به سرعت به یکی از مناطق توریستی تبدیل میشود و تورهای مخصوص قدم زدن در حال تاسیس مغازه های زیادی در سراسر کشور میباشند. این مساله قدم بزرگی در جهت معرفی شهر و تاریخ آن میباشد پس از داستانها و روایتها لذت ببرید. همچنین مقداری انعام برای راهنماها در نظر بگیرید.

فضای بیرون را تجربه کنید –  برای کسانی که به دنبال بیرون رفتن هستند مسیرهای کوهنوردی زیادی وجود دارد. موسسات توریستی نقشه های متعددی از مسیرهای اصلی تهیه کرده اند پس حتما یکی از آنها را برای خود بردارید. 

مهمترین کارهایی که باید انجام دهید و مهمترین مکانهایی که باید بازدید کنید 

از پراگ بازدید کنید –  پراگ به عنوان پایتخت و معروفترین شهر چک به شدت مطرح بوده و به یکی از مقاصد توریستی مهم در اروپا بدل شده است. به اینجا بیایید و در خیابانهای قرون وسطایی چرخی بزنید و حتما به ساختمانهایی که ازجنگ جهانی دوم باقی مانده اند سری بزنید. از تپه بالا بروید تا قلعه پراگ را ملاقات کنید. به ساعت نجومی نگاهی بکنید و برای یک زندگی شبانه باورنکردنی آماده شوید.